ekostopa řezaných květin

KVĚT - SVĚT

19.02.2012 08:37

Program KVĚT -SVĚT

Program určený pro SŠ, pedagogy , dospělé...)

Úkol: nakreslete si jedním tahem „pentagram“ (klidně můžeme vyzkoušet ve vzduchu a i dle věku okometovat tento symbol v souvislosti s bývalým režimem, který si pěticípou hvězdu přivlastnil...) Doplňte ho, dotvořte na květ a do každého z pěti lístků napište

Příroda – matematika- krása- zlatý řez- spirála

a zkuste hledat mezi jednotlivými pojmy souvislosti (alespoň tři ).Podělte se o své „nálezy“ se sousedem

Našli jsme nějaké souvislosti? Dá se spočítat krása? Je všechno v přírodě krásné či spočítatelné?

 

MATEMATIKA KRÁSY

Video (pozn. V lekci pouštím videa přímo z PC (ne všude je připojení on-line a hlavně se vyhnu vloženým reklamám ...)

https://www.youtube.com/watch?v=bE2EiI-UfsE


 

Následující texty obdrží účastníci v papírové podobě s úkolem „komenovaného čtení“

značkují do textu myšlenky,věty, odstavce , které:

+ již znali před čtením

- neznali je,jsou pro ně nové

? - nerozumí jim, vzbuzují otázky

! nesouhlasí s nimi, nějak je rozčilují

Ve skupině potom dojde ke sdílení

 

Texty:

Jako zlatý řez (latinsky sectio aurea) se označuje poměr o hodnotě přibližně 1,618. V umění a fotografii je pokládán za ideální proporci mezi různými délkami. Zlatý řez vznikne rozdělením úsečky na dvě části tak, že poměr větší části k menší je stejný jako poměr celé úsečky k větší části. Hodnota tohoto poměru je rovna iracionálnímu číslu

Zlatý řez má mnoho zajímavých vlastností, například se vyskytuje v pravidelném pětiúhelníku nebo je to limita poměru mezi dvěma následujícími členy Fibonacciho posloupnosti. Pentagram (penta - pět, grame - čára) je pěticípá hvězda nakreslená jedním tahem, která má sice chybu na kráse, neboť ji křižují čáry a oddělují ramena od středu, ale vzdálenosti mezi vrcholy jsou v poměru zlatého řezu. Pentagram měli Řekové ve velké úctě, neboť názorně představoval to, co neuměli vyjádřit číselným poměrem. Zákonitost, která se v pentagramu ukrývala, z něj učinila tajemný symbol dokonalosti vesmíru

.

 

Již nejméně od renesance využívají zlatý řez umělci ve svých dílech, zejména ve formě tzv. zlatého obdélníku, ve kterém se zlatý řez vyskytuje jako poměr stran. Zlatý řez prý totiž působí esteticky příznivým dojmem; poměr zlatého řezu lze také pozorovat v přírodě.[1]

Zlatý řez se vyskytuje v přírodě ve formě Fibonacciho posloupnosti. Listy rostlin, pokud vyrůstají jednotlivě, jsou na větvičkách rozloženy tak, že každý list vyrůstá nad předchozím listem více či méně posunut o určitý úhel. V dolní části stonku jsou listy starší a větší, u vrcholu mladší a menší. Všechny listy jsou stejnoměrně osvětlovány Sluncem, menší nestíní větším, které mají delší řapíky. Dalším projevem zlatého řezu je uspořádání semen slunečnice nebo smrkové šišky, ve kterých jsou šupiny rozmístěny jako spirála, nebo točité schody. Toto rozmístění je také velice dobře vidět u ananasu. Dalším projevem zlatého řezu v přírodě je logaritmická spirála, která nemění tvar a roste stejně do délky i do šířky. Jejím projevem je růst neživých částí živého tvora. Můžou to být vlasy, nehty, zobáky, zuby, rohy, parohy nebo schránky měkkýšů. Na lidském těle si můžete zlatý řez ověřit tím, že vydělíte svojí výšku (od temene hlavy) výškou od pupíku k zemi, fyzicky nepostižený člověk dostane číslo 1,618... ,mohou samozřejmě být i malé odchylky - záleží na přesnosti měření.

Schránka hlavonožce nautila je ilustrací logaritmické spirály. Nejlépe se o tom přesvědčíme na průřezu ulity. Přepážky, které ji rozdělují na komůrky, svědčí o tom, jak nautilus rostl. Logaritmická spirála je příznačná pro neživé části živého organismu ulity plžů. Také hmyz se ke světlu blíží po logaritmické spirále. Pohybuje se tak, aby světlo viděl stále pod stejným úhlem.[2]

Limita poměru dvou následujících čísel Fibonacciho posloupnosti je rovna zlatému řezu.

Fibonacciho posloupnost je „manifestována“ přírodou a to jak v říši živočišné tak rostlinné. Objevuje se např:

  • V semenících slunečnice, kde lze pozorovat jednotlivá semínka uspořádaná do spirál o dvou po sobě jdoucích čísel posloupnosti .

  • Zdřevnatělé lístky plodu artyčoku jsou uspořádány do spirál vedoucí dvěma směry, jejichž počet kolem stonku opět tvoří dvě po sobě jdoucí čísla Fibonacciho posloupnosti (typicky 5 a 8. Obdobně se tato vlastnost objevuje u šišek některých listnatých stromů, tam většinou počet spirál tvoří vyšší členy Fibonacciho posloupnosti.

  • Fibonnaciho posloupnost opisuje genealogii včel, stejně jako složení jejich pohlaví.

  • Taktéž velikost sousedních vrstev listů zelí zachovává poměr dvou po sobě jdoucích čísel Fibonnaciho posloupnosti.

  • Poměr velikostí dvou po sobě jdoucích komůrek ulity některých plžů odpovídá poměru dvou po sobě jdoucích čísel Fibonacciho posloupnosti.

  • Obdobný tvar lze najít u rohů některých druhů čeledi Bovidae.

  • Fibonnaciho posloupnost lze najít u celé řady vyšších rostlin, např. v poměru velikostí jejích listů, nebo úhlu, kterým ze stonku vyrůstají.

  • Jak v případě ulit mlžů, rohů čeledi turovitých, i listů vyšších rostlin pro tento typ růstu platí, že v každém okamžiku růstu je těžiště (v limitním případě) stejné a daná rostlina nebo živočich se změně těžiště nemusí přizpůsobovat.

  • U tzv. zlaté spirály, která se taktéž vyskytuje v přírodě, převážně v živočišné říši, platí invariance vůči velikosti (tedy, pohledu do středu spirály zůstává týž při jakémkoli přiblížení či zvětšení).

  • Tyto projevy a zákonitosti Fibonacciho posloupnosti byly známy již starověkým Egypťanům.

Uspořádání řad semínek v květu slunečnice.

Fibonacciho „zlatá“ spirála, připomínající ulitu.


 


 

Fraktál lze také definovat poněkud jednodušeji (méně obecně) jako geometrický objekt, který má následující vlastnosti:

  • je soběpodobný – znamená to, že pokud daný útvar pozorujeme v jakémkoliv měřítku či rozlišení, pozorujeme stále opakující se určitý charakteristický tvar;

  • mívá na první pohled velmi složitý tvar, ale je generován opakovaným použitím jednoduchých pravidel.

Fraktály jsou na prvý pohled nejsložitější geometrické objekty, které současná matematika zkoumá, mají však často překvapivě jednoduchou matematickou strukturu.

 

"Květiny jsou hvězdami země

a hvězdy jsou květinami nebes."

 Paracelsus

 

Změna způsobu získávání energie- -James Redfield

Lidé se mnohdy izolují od vesmírného zdroje energie a cítí se pak slabí a nejistí. K jejímu opětovnému získání pak nutí druhé, aby jim věnovali pozornost a tím energii. To vede k různým formám ovládání (tazatel, rezervovaný, lituj mě), k pocitu moci. Jenže druhé to oslabuje a tak se snaží vzdorovat, bránit se. Výsledkem je permanentní boj o moc, o vzájemnou lidskou energii - příčina všech konfliktů mezi lidmi. Řešením je návrat ke zdroji. Cesta je skrze objevování krásy v sobě i kolem nás, vzájemném oceňování, pochopení a přijetí se. Uvědomění si krásy = příjem vesmírné (božské) energie = napojení se na nevyčerpatelný zdroj.

 

Roy Littlesun (75 let) byl v mládí adoptován stařešinou kmene Hopiů, Titem Qomayumptewa

„Každé semínko ve skutečnosti obsahuje Paměť a skrze „proces růstu“ ji může opět uvolnit. Princip vědomé setby je následující: Matka Země je lůno, do kterého vsazujeme semínko. Semínko je „Klíčem spojení“ se vším Stvořením. Když vědomě zasadíme, pěstujeme a sklidíme semínko a to, co ze semínka vyrostlo, můžeme se vědomě propojit se Stvořením.

Je důležité, abychom naslouchali přírodě, protože vyrůstá skrze vesmírné zákony. My často říkáme, že jsme individua – individuum znamená také „nedělitelný“ neboli „nerozdělitelný“. Všichni jsme Jedním, jsme zároveň specialisti sami o sobě. Když budeme naslouchat sami sobě a přírodě, rozpomeneme si na zákon a podstatu věcí. Uvnitř víme, co je pro nás i pro Zemi nejlepší.“

 

 

Když hledáme základy víry, znovu a znovu docházíme k jednotě prostupující přírodní vědy, jazyk, písně, výtvarné umění a přírodní vzory...” (Mollison – zakladatel PERMAKULTURY)

 

KVĚTINOVÉ ZÁŘIČE

Ne náhodou jsou i v naší kultuře květiny symbolem lásky. Květiny jsou umělý výtvor vyšší inteligence, že byly záměrně vytvořeny jako "jemné antény" pro přenos vyšších vibrací i do našeho světa. Neexistuje rozdíl, mezi "přírodnim" a "umělým". Příroda je TECHNIKA vyspělých světů. Každá květina a rostlina přenáší vlastní vibraci, slouží vždy specifickému účelu. Květiny jsou důležité pro "vybalancovaní energie" v dané oblasti, každá květina je dílem fraktálové geometrie patřící do technologie vyšší dimenze a je živou organickou mandalou. Tvorové, kteří přicházejí do těsného kontaktu s květinami - brouci, motýli, kolibříci - jsou rychle pozměněni skrze účinek morfické rezonance tak, že pak také vyzařují velmi vysokou vibraci do svého okolí a stávají se pro citlivé jedince např. z domorodých kultur "posvátnými". Květiny jsou velice silné. Jejich estetická funkce je pouze zlomkem jejich síly, kterou působí na nás i na své okolí. Květiny nejsou rozmístěny v krajině náhodně - jsou VŽDY doslova "naaranžovány z vyšší dimenze", protože svojí přítomností jako jemné antény regulují proudění energie a vibračně energii vyrovnávají. Rozměry květin jsou přitom bezvýznamné, silně vyzařující fraktál květu má obrovskou "čarovnou moc" ve světě informace a základních energetických kvant. Umístění květin, s nimiž se setkáváme, je tedy dílem absolutní kosmické ikebany. Květiny jsou výtvorem dimenzí, v nichž neexistuje jakýkoliv rozdíl mezi uměním a vědou, poesií a matematikou a umělým a přirozeným. Květiny jsou malé planoucí pochodně, jimiž před námi neúnavně mávají archandělské inteligence, abychom se konečně probudili. Každá květina má mocný potenciál - nejen "uvařená" nás může vyléčit, či učinit v našem životě jiné "kouzlo". Vůně, geometrie a umístění květiny jsou silnými magickými - rozuměj MORFICKÝMI prostředky. Barva a vůně květiny hodně napoví, co se týká jejího použití, všeobecně květy chladných nebeských barev silně stimulují vyšší čakry, fialové květy (šalvěj, svlačec atd...) stimulují 7. čakru, modré (zvonek, chrpa...) pak 3. oko, květy teplých barev stimulují dolní čakry, vitalitu, pohlavní orgány, krevní oběh... Bílé květy chrání, posilují obrannou složku aury, zlaté aktivizují solar a naši vůli, soustřeďují do nás energie hojnosti a blahobytu.

Petr Chobot https://www.petr-chobot.eu/fotogalerie.htm - k foto z deštného pralesa


 

Po náročném intelektuálním a složitém textu video k odpočinku a pohlazení:

video:https://www.youtube.com/watch?v=lZHBwItfaEM&feature=related

 

Další video:

https://www.youtube.com/watch?v=kkGeOWYOFoA&feature=related


 

Závěr lekce : automatické psaní (název – KVĚT SVĚT)

 

Cílem programu mělo být zvýšení RESPEKTU k vnitřní moudrosti přírody

od údivu k úžasu  a snad i k úctě

 

Náročnější text o posvátné geometrii
 


Téma vybrala Lenka Hřibová Semínko země - NNO  - https://nazeleno.webnode.com/

 https://medvedsemily.webnode.cz/

další info k projektu Květ -svět (ale i spolupráci s biofarmou) https://kvet-svet.webnode.cz/

Hravý námět pro děti: sypání https://www.youtube.com/watch?v=dgRA-6Fi6wk&feature=related


 

inspirace ke kutění: https://kvet-svet.webnode.cz/inspirace/

dětské knížky (omluva, web je v přestavbě) https://nazeleno.webnode.com/knizky/


 

 

Vyhledávání

Kontakt

PaedDr. Lenka Hřibová 776 077 186