ekostopa řezaných květin

Barevný svět

19.02.2012 09:04

Program byl součástí "předvánoční nabídky s názvem "z růže kvítek vykvet nám" a první lekce byla předchozí  metodika (KVĚT SVĚT - souvislosti matematiky krásy a přírody) a navazovala na ní tato lekce (dětství v průběhu věku a kultur  -samozřejmě začalo diskuzí o nemluvňátku nrozeném ve chlévě...)

Vyzkoušen byl ve dvou formách,  jedna praktičtější k výstavce "Od kolébky ke kočárku" (kde jsme se k tématu "přirozené x normální" dostali přes téma a praktické úkoly s kočárky

Druhá verze pracující více s texty, fotografiemi, videem  pro SŠ (pozn. texty zde nejsou nakopírované, ale ve velké části přimo čtené z originálu knih - práce přímo se zdroji).

 

Jedná se spíše o náčrt struktury lekce (ještě se na ní pracuje), spíše je zde shromážděň materiál, odkazy (suroviny, ze kterých se bude vařit).Babies ¨program.pdf (34 kB)

Barevný svět dětství úvodní dotaz : liší se vývoj dítěte v děloze dle sociální či geografické situace matky ???A jak je to dále, po narození ? Objasním vznik sběrného dokumentu  a pustím 3 minutový trailer: Babies - vypište tři věci, které byly pro všechny ty děti stejné a tři, které byly rozdílné.

Další  otázka vychází z názvu zmiňované výstavky: Od kolébky ke kočárku 

                  CO a PROČ houpání (a jaký je stav dnešních kočárků ve srovnání před 20 lety ? (na výstavce si to prakticky vyzkoušeli), jak dlouho (historicky) se děti vozí? Co bylo předtím?

               Pocitovka (2-3-minuty)-zavřete oči a přdstavte si, že jste 3 měsíční mimino ležícív kočárku, který stojí na chodníku a čeká u přechodu na křižovatce. Metr,dva od vás na silnici brzdí kamion s návěsem. Otázky: co vnímate (zvuky, pachy, vůně, energeticko vzdušný vír...). Zapište si .

Na tom samém místě v té samé situaci jste "nošenci" - u maminky v šátku . Otázky: co vnímate (zvuky, pachy, vůně, energeticko vzdušný vír...). Zapište si .

Sdílejte své představy se sousedem, spolužáky..)

 

 

Nyní bude skupinová práce, připravujeme mezioborovou konferenci na téma: BAREVNÝ SVĚT DĚTSTVÍ

z pohledu rodičů, pedagogů, psychologů,neurobiologů, sociologů, kulturních antropologů,tvůrců dětstkých hřišť,  novinářů, marketingových pracovníků

Alespoň 5_6 skupin (výběr do skupin nemám příliš ujasněn)

 

Ve skupině minimálně 3 (4_5 ideálně)

Materiály ke studiu: něco v knižní podobě , založené doporučené odstavce ke studiu, dva tři texty vykopírované pro všechny, ale k dispozici primární zdroj (pro zájemce o nahlédnutí dále,,,) někde zalaminované postery starší výstavky

SKUPINY a ukázka textů:

Sociologové

zpracují dotazníčky od spolužáků - normální, přirozené, dta , satistika + možné vlastní komentáře, úvahy

Kulturní antropologové (nejblíže filmu BABIES)

Z knihy Milena Holcová : Za humny nejsou lvi (více)

Od máminých mazlíčků k zatraceným šklebákům

Mongolské děti jsou upatlané jako datle, malí Američánci mají své psychoterapeuty, aby jim pomáhali bojovat s nudou a obezitou. Malajské děti chodí do školy několik kilometrů buší s oštěpy v rukou,mexičtí Tarahumarové nemají co jíst, pákistánští kluci jsou vykořisťovaní v manufakturách, albánští se celé dny bezduše poflakují, afgánští belhají po úrazech způsobených minami. Čínští jedináčci jsou hýčkáni, ale už od malička nesou břemenoambicí celé rodiny, malý Japonec se cítí jako figurka z počítačové hry - hlavně co nejrychleji do vyššího levelu.

str. 59

 

Na přebalu knihy: Civilizace přinesla volný čas, bezhotovostní financování, sterilní medicínu, globální komunikaci, mobilitu, vynutitelné právní vztahy, překypující supermarkety....

Sama o sobě však není zárukou ničeho. Měla by znamenat vyšší kvalitu života. Víme však, co si s  ní počít? K čemu je svoboda, když nevíme, co chci? K čemu je možnost tvořit, když se kamarádím spíš s televizním ovladačem než s Múzami?

 

str.66 Ve srovnání se zbytkem světa, jsou naše děti hýčkané, což je v pořádku jen do té míry, pokud jim neubíráme šanci dospět. Začíná to brzy po narození, kdy sedíME, papáME,rostou NÁM zoubky, jdeME do školy.Postupně se vytrácí plurál, nikoliv podstata. A někdy ani to ne. Vědomí, že se o sebe děti umějí postarat sami, je však mnohem významnější a opojnější než jistota, že  za nimi stojí velká medvědice, která v nejhorším vše vyřeší..

 

Jean Liedloffová : Koncept kontinua (hledání ztraceného štěstí pro nás i naše děti) více

Rebeca Wildová: Svoboda a hranice,  láska a respekt (Co od nás děti potřebují)

str. 16 Nedostatky prostředí nemůžeme bohužel  nahradit dobře míněným a inteteligentním poučováním...

živý organismus nikdy nemůže stát v instruktivním vztahu.

Základní podmínkou, kterou klademe na prostředí vhodné pro skutečný rozvoj, je to, že musí být uvolněné. To znamená, že nesmí obsahovat žádná aktivní nebezpečí a požadavky,,,brát vážně vývojové procesy dětí"

str-20 ... interakce  každého organismu s prostředím by měla být řízena zevnitř ven, tedy samotným organismem...

 

Odkládání miminek do postýlek hned po narození zdvojnásobuje hladinu stresu a narušuje spánek.

od uživatele Michaela Mrowetz dne 27. únor 2012 v 21:18 ·

Odkládání miminek do postýlek hned po narození zdvojnásobuje hladinu stresu

 

Bylo zjištěno, že oddělování novorozenců od matek téměř dvojnásobně zvyšuje jejich hladinu stresu a snižuje pravděpodobnost, že budou spát.

Vědci uvádějí, že zavedená praxe odkládání novorozenců těsně po porodu do vedle stojících postýlek nebo do zvláštní místnosti, aby si maminky odpočaly, jim může způsobovat stres.

Miminka jsou běžně oddělována od matek, pokud jsou předčasně narozená nebo potřebují lékařský dohled. Mnoho rodičů se bojí spát společně (v jedné posteli) se svým novorozeným miminkem kvůli obavám z náhlého úmrtí.

Vědci z Jihoafrické republiky sledovali efekt rané separace monitorováním srdečního rytmu dva dny starých miminek ve dvou situacích: když byla sama v postýlce a když o ně maminky pečovaly v kontaktu "kůže na kůži".

Výsledky, publikované v časopise "Biological Psychiatry", ukázaly, že hladina stresu u miminek vzrostla na 176 procent, když byla ponechána o samotě, a až na 86 procent se snížila pravděpodobnost, že budou klidně hluboce spát.

Vědci z University of Cape Town upozorňují, že ve vědeckém výzkumu se ke zkoumání hladiny stresu běžně používá oddělování zvířecích mláďat od jejich matek.

Členové vědeckého týmu nyní plánují další výzkum, aby zjistili, zda má raná separace i nějaké dlouhodobé následky pro zdraví a vývoj novorozenců.

Dr. Barak Morgan, autor studie říká: "V západní kultuře je v nemocnicích běžnou praxí oddělovat matky a jejich novorozené děti. Separace je běžná u dětí se zdravotními problémy nebo u nedonošených dětí, které mohou být umístěny v inkubátorech. Odborníci také doporučují vyvarovat se spaní s miminkem na jednom lůžku kvůli možnému spojení se syndromem náhlého úmrtí kojenců (SIDS)."

A dodává: "Tento výzkum se zabývá zvláštním rozporem: Ve výzkumech používajících zvířecí mláďata se oddělení od matky běžně používá k vytvoření stresu a sledování jeho ničivého dopadu na vyvíjející se mozek novorozeného mláděte. Ale separace lidských novorozenců je běžnou praxí, zejména je-li třeba lékařské péče, jako je umístění do inkubátoru.

Kontakt s matkou "kůží na kůži" tento rozpor vyvrací, naše výsledky jsou prvním krokem k pochopení, proč přesně se dětem daří lépe, když jsou opečovávány matkou v kontaktu "kůže na kůži", než když jsou umístěny v inkubátoru.

Dr. John Krystal, editor časopisu Biological Psychiatry, říká: Tento článek vyzdvihuje, jaký hluboký dopad má na dítě oddělení od matky. Věděli jsme, že je to pro dítě stres, ale tato studie naznačuje, že pro novorozené miminko je to hlavní fyziologicky působící stresor."

 

Děkuji Janě Šindlerové za překlad: https://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/8866983/Putting-baby-in-cot-after-birth-causes-stress-levels-to-double.html

 

Neurobiologové

Margot Sunderlandová :Věda zvaná rodičovství Obdobné téma (a kupodivu i závěry ) ale metodou racionální vědy - výsledky posledních výzkumů mozku ukazují, jak se nervové struktury a chemické látky podílejí na emočním životě. Více

str.88

Výsledky výzkumu svědčí o tom, že rané zkušenosti dítěte mají mimořádně silný vliv na to zda budou v pozdějším věku výrazně a pravidelně aktivovány stresové chemické látky. Pokud ano, mohou u člověka udělat ze žovota peklo na zemi, protože se trvale nachází ve stavu nadměrnéhovzrušení. Většinou se cítí něčím ohrožený. Hluboko zakořeněná představa světa, který je věčným zdrojem nebezpečí, se naneštěstí může stát cestou k sobě ikdruhým. Díky tomu může člověk život pprožít v trvalém pocitu nedůvěry a zaujímá jeden ze základních postojů:"...buď se ze života stáhne, nebo s ním neustále bojuje."

" Leží-li dítě vedle vašeho klidného těla, je jeho mozek zaplavován oxytocinem a opioidy. To ve vás obou vyvolává pocity radosti a uspokojení".

"Skvělé chemické látky emocí jsou pro nás DAREM přírody." Jaak Panksepp - neurobiolog.

"Vezmi mě do náruče, prosím"...

Pouze při tělesném kontaktu se uvolňují ony podivuhodné chemické látky, které odstraňují stres...

 

Dětská hřiště (sociologie hry a prostředí)

Elizabeth C. GrUndler, Norbert Schafer: Dětská hřiště a zahrady v přírodním stylu . MŽP 2010  celý text

str. 26 Bída v bohatých zemích : V rozvojových zeích ještě mnohé děti vyrůstají v prostředí, které je, co se týká možností smyslového prožívání, prozkoumávání okolí a vlastní nerušené aktivity , nesrovnatelně bohatší než prostředí našich zemích.

...Zchudnutí  prostředí, ve kterém děti vyrůstají (ne v materiálním smyslu, nýbrž vzhledem k možnostem volné , samoorganizované hry), má také sociální dopad.

Volná hra má vždy také sociální složku. V nekonečných hrách s rolemi, jakož i v kolektivních pohybových hrách děti zkouší a nacvičují varianty chování. Větší děti čato tráví mnoho času debatou o společných pravidlech hry, čímž automaticky trénují svou sociální inteligenci. Když jim tuto možnost odepřeme tím, že nečinně  snášíme mizení volných prostorů a když považujeme za normální, že si děti hrají pod dozorem dospělých a podle jimi stanovených pravidel, pak se nesmíme divit, že se tak málo vyvíjí jejch sociální inteligence. Výzkum agresivity ukazuje, že člověk, který druhého  hned udeří, si jiné chování nedokáže představit. Často se zde projeví, že tito lidé jako děti nedostalidost příležitosti, aby ve hře rozvínuli svou sociální představivost.

Konzumace her v dětských pokojích, které jsou nacpány hračkami, nebo na plochách, které jsou zastavěny prolézačkami, nemá s volnou hrou v našem smyslu nic společného.

 

O volné hře, jako přirozeném zdroji lidské inteligence generace našich rodičů ještě příiš nepřemýšlela, protože v té době byla volně k dispozici v nekonečném množství. Děti si hrály prostě neustále a všude, pokud k tomu okolní prostředí bylo vhodné. Mezitím tyto prostory pohltila racionalita  průmyslové doby a vědní společnosti. Tak jako o přírodních zdrojích vzduchu, vody a půdy začínáme o zdroji volné hry přemýšlet teprve teě, když ho ubývá a my ho nemůžeme neomezeně spotřebovávat. Následky tohoto nedostatku vidíme až opožděně ve vývojových deficitech dětí a mladistvých. Projevují se jako poruchy chování a učení, agrese, nemoc nebo návyk. Zásadní změny nedosáhneme pomocí podpůrných opatření, protidrogových kampaní nebo pohybových dnů, nýbrž tím, že dětem poskytneme vhodné prostředí, ve kterém je nerušená hra zase možná.Proto je dnes tak nezbytně důležité přemýšlet o tom, jak má být uzpůsobeno okolí, které bude opět poskytovat prostor pro přirozenou děskou potřebu her.

 

str. 24 Podle bioogických zákonitostí se každá genetická vloha může rozvinout jen v odpovídajícím prostředí. Lidské embryo potřebuje prostředí dělohy, plodové vody a mateřského krevního oběhu, aby dospělo v životaschopného kojence.nPšeničnézrno potřebuje specifické prostředí půdy, vlhkosti a teploty, aby z něj mohl vyrůst celý obilný klas. Pokud toto prostředí  není k dispozici, pak se genetické vlohy nerozvinou.

str.25 Prostředí pro volnou hru musí být dnes cíleně vytvářeno

Ještě v padesátých letech nacházelo i městské dítě před domem všechno, co potřebovalo ke hraní : písek, vodu, klacíky, kameny. Ulice byla ještě místem, kde si mohlo bezpečně hrát, a kamarády nebylo třeba daleko hledat. Když čtyřleté dítě na dvě hodiny zmizelo, jeho matku to nijak nezneklidnilo, neboť věděla, že si venku hrají i desetiletí a ti že převezmou zodpovědnost. Všednodenní realita ještě nabízela herní prostory na každém kroku, nikdo nepotřeboval "ghetto" hřiště.S přibýváním aut a dopravy se situace podstatně změnila. Mimo byt se  už děti nemohou pohybovat  bez dozoru dospělých.´, leda že by absolvovaly důrazný "dopravní výcvik. Industriální společnost vede k tomu, že se celosvětově stále více lidí stěhuje do velkoměstkých center, kde se děti stávají rušivým prvkem probezproblémovou dopravu.

 

str. 23 S volnou hrou začíná každé dítě ve věku několika týdnů. Když jsou jeho základní potřeby výživy a lásky uspokojeny, pozoruje v bdělém stavu okolí, vnímá své tělo a vytváří ze svých původně reflektivních pohybů pohyby cílené.

První základní podmínkou je, aby mělo dítě díky blízkosti rodičů POCIT JISTOTY.

Druhou základní podmínkou je, aby mohlo bezpečným způsobem zkoumat své okolí a bez rušivých zásahů plnit koly, které si SAMO zadalo, dokud neztratí zájem.

 
Laik rodič

Tom Hodkinson : LÍNÝ RODIČ  více , foto knihy

 

 

Konzumní děti aneb Komercionalizace dětství / Consuming Kids
 
Konzumní děti aneb Komercionalizace dětství / Consuming Kids: The Commercialization of Childhood

Film vrhá světlo na multimiliardové tržní odvětví, které se rozhodlo bombardovat reklamou děti již od toho nejranějšího věku. Podstrkuje jim i jejich rodičům vše od hraček, přes nezdravé potraviny, násilné videohry či podvodné vzdělávací produkty až po rodinná auta. Prostřednictvím odborníků přes zdraví, obhájců dětí i zástupců průmyslu se Consuming Kids zaměřuje na prudký nárůst dětského trhu v důsledku deregulace. Ukazuje, jak obchodníci využívají v boji proti dětskému podvědomí nejmodernější poznatky psychologie, antropologie, neurologie i sociologie prostřednictvím zástupů diplomovaných profesionálů a velmi pokročilých zařízení pro monitorování mozkové činnosti, sledování pohybu očí a pod. Vytváří tak nejmocnější a nejziskovější trh nutící děti předčasně dospívat.

Consuming Kids: The Commercialization of Childhood - USA, 2008, 66 min - angl. s českými titulky

Pokud jsem producent a distributor Nemyslím, že je fér říct: Nezajímá mě jsou sociální následky toho, co způsobím Jenom dělám prachy. Toto by jsme netolerovali v řadě dalších odvětvích Rétorika marketingového odvětví je, že je to všechno jen na rodičích a rodiče by měli být ti jediní strážci A co rodiče? Není to zodpovědnost rodičů? Není to zodpovědnost rodičů, sledovat co jejich děti čtou a na co se koukají? Není to výběr, co kupovat a čím krmit děti na rodičích? Jen na nich? Rodiče to nemohou zvládnout sami Potřebují pomoc Máme 15 miliardový průmysl které pracuje dnem a nocí, aby odstranilo autoritu rodičů Zodpovědní rodiče by samozřejmě řekli samozřejmě že jsou rodiče zodpovědní ale pokud není dítě s rodiči 24 hodin denně pokud je ve škole. A škola je plná reklam a marketingu pokud jde do školky a školka je plná reklam a marketingu

 

....A svým způsobem jim říkají, že jejich představivost není dost dobrá Nemůžete vzít klacek a změnit jej na kouzelnou hůlku musíte mít opravdovou kouzelnou hůlku Je to nejnovější nejlepší hračka robot, která udělá všechno za vás a už si s ní nemusíte hrát Jenom si hraje sama a vy se na to koukáte Super a za vysokou cenu Už to ani nemusíte dávat dohromady Není tam modelování, žádné přemýšlení žádné barvení nebo vybarvování Je to všechno připravené to spustit Základní myšlenka je, potřebuju něco kromě sebe samého abych si mohl hrát je opravdu škodlivá a tragická Protože si to začne hrát mimo ruce dětí takže děti potřebují víc a víc a víc aby si mohly hrát a aby mohly být šťastné Vytváříme generaci superspotřebitelů Spíš než aby konzumovali málo, naše děti konzumují dokonce víc než generace baby-boomu Nebo generace Y nebo X Co to znamená pro naši budoucnost pro naši pohodu a pro jejich pohodu? Naše budoucnost 40x víc mladých lidí má nyní diagnózu bipolárních poruch než před 13 lety Nedostatek pozornosti a hyperaktivita se týká téměř 4,5 milionu dětí v zemi bylo diagnostikovaných s ADHD Lékaři vypisují čím dál víc receptů na antidepresiva pro děti až 8 milionů ročně 1 ze 3 dětí narozených v roce 2000 si rozvine cukrovku Poprvé za desetiletí se zvyšuje úroveň hypertenze u dětí Tato generace dětí je nejtěžší v americké historii 16% dětí a teenagerů má nadváhu 4x více než v roce 1960 Je to jako by jsme si ve společnosti řekli Nebudeme se o děti starat Kromě vší rétoriky o dětech chováme se k nim jako k jediné věci Konzumenti s nákupní silou A je jedno co nakupují my chceme ať nakupují, i kdyby je to mělo zabít

 
Pedagogové, psychologové

e.strejčková.pdf (4,1 MB)

Pozn. skupiny a text y(materiály) nejsou dopracovány a úplné
 
Novináři, reportéři
 
Dle časových možností zvolíme formu prezentace (určitě každá skupina POSTER, zůstane ve třídě), ideálně i ústní prezentace (záleží, jaké jsou ve třídě spíše na časových možnstech, zkušenostech žáků s touto formou... psychologické a sociální bariéry
 
 
 

Přjdeme k diskuzi a vyjasnění si pojmů, co je NORMÁLNÍ a co PŘIROZENÉ

poslouží "fotodotazníček"  (práce ve dvojicích) - bodují Na P dle návodu

 
 ještě jednou si pustíme trailer BABIES s konkrétním úkolem k pozorování:
KAždý ten "odborník" ze svého úhlu pohledu , hledáme společně pžáklady bondingu a nevhodnéhoprostředí pro přirozený rozvoj dítěte.
Na závěr si každý pro sebe vymyslí motto (max.dvě věty) naší konference : Barevný svět dětí,

 

 

Vyhledávání

Kontakt

PaedDr. Lenka Hřibová 776 077 186