ekostopa řezaných květin

Travička zelená

19.02.2012 09:46

Tento program vznikl jako výstup kurzu "Čtením a psaním ke kritickému myšlení pro EVVO)

Popis aktivit - Jaký je průběh učebního celku?

Evokace:

Motivace: Společný zpěv lidové písničky Travička zelená

Evokace: zavřeme na dvě tři minutky oči (čas určen zvukem kouzelného kafemlýnku) a představme si konkrétní místo vaší travičky zelené (na zahradě, u babičky, v lese?) Sdílení představ se sousedem :

co viděl (barvy- jenom zelená?), co cítil, co slyšel?

Společná debata, co je to trávník a louka? Hledáme společně rozdíly – velikost? Různorodost? Výška rostlin? Účel? Záludná otázka:

Co mají společného ušáci a včelky? (Pastvu , obrázky loňského koutu zahrádky s kouskem louky – tento konkrétní rozměr cca 20x20 stačil na seno na zimu pro jednoho králíka)

 

Uvědomění si významu informací:

Rozdělení do skupin

1.skupina – aktivity venku –

králíčci - zkoumání potřeb, částí těla (na copak mají králíci drápky?), mazlení ,hlazení, je ušák plyšová hračka?

zkoumání složení kousku trávy + odchyt do kelímkové lupy (živočichové)

seřazení cyklu vývoje semínka měsíčku lékařského + hledání na zahrádce konkrétní malé rostlinky (odlišení od vykukujících slunečnic)+ povídání (knížka Včeličkář) Co by se stalo, kdyby onemocněly všechny včely? - princip opylení + zajímavosti ze života včel (pro nečtenáře – p.uč. + obrázky z knížky)

2.skupina - praktický rukodělná dílnička - ušák z ovčího rouna + kreslení „velikonočního zajíčka „ s vhodnou pastvou (různorodost, včelky, motýlci, broučci) + naplnění si sáčku semínky + objasnění „domácího úkolu“ - výsev, možnosti

Obě skupiny se prostřídají

 

Reflexe:

Skákací ušákova rozcvička – (osobní odpověď na otázku formou ano – výskok, ne dřep) cca 4-5 otázek na rozlišení trávník louka (např. Má včelka radost z golfového hřiště? Více hmyzích živáčků najdu na louce? Je v parku louka? Sekám trávník na seno?

+ další část otázek formou ukazování konkrétních věcí z košíčku: Pochutnal by si na nich ušák?

Košík s hádankami (co je vhodné pro králíky): mrkev, svačina se sýrem, lízátko, piškot, tvrdý rohlík...

 

Název učebního celku

Travička zelená

Cílová skupina

ročník, počet účast.

MŠ a 1.+2.třída ZŠ (počet 12 -30 dětí) většinou nečtenáři

Očekávaný výstup PT EV

 

1.stupeň-

senzitivita:

přizpůsobí své chvání k živým organismům na základě vyhodnocení jejich základních potřeb

zákonitosti:

nalezne vztah mezi stavem ekosystému (tráva) a lidskou činností na příkladu konkrétního místa

 

Cíle učebního celku

Jaké jsou cíle

učebního celku?

 

Zažít,osahat, uvědomit si přirozené životní podmínky králíka, včely, trávy a jejich vzájemná provázanost

narušit stereotyp vnímání přírody (i té nejbližší)z lidského antropocentrického pohledu, pragmatického hlediska - zeleň, trávník, med, mazlíčci

Důkaz o učení

Jaký je důkaz o učení?

 

Jakými způsoby bude celek vyhodnocen?

Výtvarné ztvárněnění sáčků (přeměna trávníku na louku – různé rostliny, hmyz),roztřídí vhodné a nevhodné krmení pro králíka, rozliší rozdíl mezi trávníkem a loukou, objeví důležitost kvetoucích rostlin (domácí úkol: seminka měsíčku lékařského)

Skákací nonverbální zpětná vazba – odpovědi na otázky + hádanky z „králíčího košíku“,

Sebehodnocení průběhu celku

 

Co se mi podařilo?

 

Co bych příště udělal/a jinak?

 

Podařilo se vhodně načasovat dobu (duben)- klíčení semínek + vhodná doba k výsevu, velký prostor praktickým činnostem a kontakt s přírodním prostředím (králící, záhonky, zahrádka, vrbový domeček).

Necíleně jsme u otázky drábků došli k přirozeným potřebám ušáků a jejich domestifikaci

Zvážila bych přílišnou atraktivitu živých zvířat –do budoucna vyvážit – živé včely..

Zpětná vazba od žáků

Jak celek hodnotili žáci?

Nejvíce zaujali živí ušáci , některým dětem toto osobní setkání možná přehlušilo jiné závěry z lekce

Přílohy

práce žáků, fotografie z průběhu apod.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150145218579372.289094.99025059371&l=a1f8e4788e

Fáze lekce

Čas

Pomůcky

  1. Evokace

 

5 – 10 min.

Hudební kafemlýnek, fotografie loňské louky

  1. Uvědomění si významu informací

2x20 minut , střídání skupin

Pomůcky na vlněnou dílničku, pastelky, voskovky, papírové sáčky, semínka, knížky (leporela, Včeličkář), kelímková lupa, zalaminový cyklus vývoje semínka měsíčku lékařského,

  1. Reflexe

5 min

Košík s hádankami (co je vhodné pro králíky): mrkev, svačina se sýrem, lízátko, piškot, tvrdý rohlík...

 

Vyhledávání

Kontakt

PaedDr. Lenka Hřibová 776 077 186