ekostopa řezaných květin
Travička zelená
Tento program vznikl jako výstup kurzu "Čtením a psaním ke kritickému myšlení pro EVVO)
Popis aktivit - Jaký je průběh učebního celku?
Evokace:
Motivace: Společný zpěv lidové písničky Travička zelená
Evokace: zavřeme na dvě tři minutky oči (čas určen zvukem kouzelného kafemlýnku) a představme si konkrétní místo vaší travičky zelené (na zahradě, u babičky, v lese?) Sdílení představ se sousedem :
co viděl (barvy- jenom zelená?), co cítil, co slyšel?
Společná debata, co je to trávník a louka? Hledáme společně rozdíly – velikost? Různorodost? Výška rostlin? Účel? Záludná otázka:
Co mají společného ušáci a včelky? (Pastvu , obrázky loňského koutu zahrádky s kouskem louky – tento konkrétní rozměr cca 20x20 stačil na seno na zimu pro jednoho králíka)
Uvědomění si významu informací:
Rozdělení do skupin
1.skupina – aktivity venku –
králíčci - zkoumání potřeb, částí těla (na copak mají králíci drápky?), mazlení ,hlazení, je ušák plyšová hračka?
zkoumání složení kousku trávy + odchyt do kelímkové lupy (živočichové)
seřazení cyklu vývoje semínka měsíčku lékařského + hledání na zahrádce konkrétní malé rostlinky (odlišení od vykukujících slunečnic)+ povídání (knížka Včeličkář) Co by se stalo, kdyby onemocněly všechny včely? - princip opylení + zajímavosti ze života včel (pro nečtenáře – p.uč. + obrázky z knížky)
2.skupina - praktický rukodělná dílnička - ušák z ovčího rouna + kreslení „velikonočního zajíčka „ s vhodnou pastvou (různorodost, včelky, motýlci, broučci) + naplnění si sáčku semínky + objasnění „domácího úkolu“ - výsev, možnosti
Obě skupiny se prostřídají
Reflexe:
Skákací ušákova rozcvička – (osobní odpověď na otázku formou ano – výskok, ne dřep) cca 4-5 otázek na rozlišení trávník louka (např. Má včelka radost z golfového hřiště? Více hmyzích živáčků najdu na louce? Je v parku louka? Sekám trávník na seno?
+ další část otázek formou ukazování konkrétních věcí z košíčku: Pochutnal by si na nich ušák?
Košík s hádankami (co je vhodné pro králíky): mrkev, svačina se sýrem, lízátko, piškot, tvrdý rohlík...
Název učebního celku |
Travička zelená |
||
Cílová skupina ročník, počet účast. |
MŠ a 1.+2.třída ZŠ (počet 12 -30 dětí) většinou nečtenáři |
||
Očekávaný výstup PT EV |
1.stupeň- senzitivita: přizpůsobí své chvání k živým organismům na základě vyhodnocení jejich základních potřeb zákonitosti: nalezne vztah mezi stavem ekosystému (tráva) a lidskou činností na příkladu konkrétního místa
|
||
Cíle učebního celku Jaké jsou cíle učebního celku?
|
Zažít,osahat, uvědomit si přirozené životní podmínky králíka, včely, trávy a jejich vzájemná provázanost narušit stereotyp vnímání přírody (i té nejbližší)z lidského antropocentrického pohledu, pragmatického hlediska - zeleň, trávník, med, mazlíčci |
||
Důkaz o učení Jaký je důkaz o učení?
Jakými způsoby bude celek vyhodnocen? |
Výtvarné ztvárněnění sáčků (přeměna trávníku na louku – různé rostliny, hmyz),roztřídí vhodné a nevhodné krmení pro králíka, rozliší rozdíl mezi trávníkem a loukou, objeví důležitost kvetoucích rostlin (domácí úkol: seminka měsíčku lékařského) Skákací nonverbální zpětná vazba – odpovědi na otázky + hádanky z „králíčího košíku“, |
||
Sebehodnocení průběhu celku
Co se mi podařilo?
Co bych příště udělal/a jinak?
|
Podařilo se vhodně načasovat dobu (duben)- klíčení semínek + vhodná doba k výsevu, velký prostor praktickým činnostem a kontakt s přírodním prostředím (králící, záhonky, zahrádka, vrbový domeček). Necíleně jsme u otázky drábků došli k přirozeným potřebám ušáků a jejich domestifikaci |
||
Zvážila bych přílišnou atraktivitu živých zvířat –do budoucna vyvážit – živé včely.. |
|||
Zpětná vazba od žáků Jak celek hodnotili žáci? |
Nejvíce zaujali živí ušáci , některým dětem toto osobní setkání možná přehlušilo jiné závěry z lekce |
||
Přílohy práce žáků, fotografie z průběhu apod. |
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150145218579372.289094.99025059371&l=a1f8e4788e |
||
Fáze lekce |
Čas |
Pomůcky |
|
|
5 – 10 min. |
Hudební kafemlýnek, fotografie loňské louky |
|
|
2x20 minut , střídání skupin |
Pomůcky na vlněnou dílničku, pastelky, voskovky, papírové sáčky, semínka, knížky (leporela, Včeličkář), kelímková lupa, zalaminový cyklus vývoje semínka měsíčku lékařského, |
|
|
5 min |
Košík s hádankami (co je vhodné pro králíky): mrkev, svačina se sýrem, lízátko, piškot, tvrdý rohlík... |