![](https://d11bh4d8fhuq47.cloudfront.net/_system/skins/v8/50000021/img/illustration.jpg?ph=c7bbe3e532)
ekostopa řezaných květin
Víme, s čím si hrajeme?
Popis aktivit - Jaký je průběh učebního celku?
Evokace:
Motivace:
Otázka k vnitřnímu zamyšlení- které hračky v hračkářství nekoupíte? (resp. existují věci, se kterými jste si hráli a nebyly z obchodu? Sdílení vzpomínek a názorů ve dvojicích...
Hádanka s cedulkami : (Co je spojuje -- názvy hračkářských firem, mezi nimi i zaniklá TOFA). Tušíte, jak a kde se hračky těchto firem vyrábějí? Diskuze
Uvědomění si významu informací:
Rozdělení do skupin
1.skupina – aktivity venku –praktická rukodělná dílnička :žáci se rozdělí ještě do skupin po 2-3, část se pustí do práce s odpadem s továrny TOFA (dřevěné hračky) + další
z odpadového kartonu si žáci stvoří vlastní kreativní hračku GOLO - Malá stavebnice velké fantazie. Tato stavebnice je velmi kreativní a bezesporu svými možnostmi uchvátí malé i velké
2.skupina - pracuje s se základním letákem kampaně + materiály + pedagogog dostane inspiraci k dalším aktivitám
Obě skupiny se prostřídají
Reflexe:ukázka výrobků obou skupin + společně komentovaný obsah vánočního "košíku" hraček - kolik radosti a starostí přinesly? -včetně obalu, dopravy, výroby, sociální stopy)
Název učebního celku |
Víme, s čím si hrajeme? |
||
Cílová skupina ročník, počet účast. |
5.-9.třída |
||
Očekávaný výstup PT EV |
-pochopení souvislostí mezi lokálními a globálními problémy a vlastní odpovědností ve vztazích k prostředí -vědomí sounáležitosti s místem a regionem a pocit zodpovědnosti za něj -znalosti a dovednosti k uvědomělému spotřebitelskému chování |
||
Cíle učebního celku Jaké jsou cíle učebního celku?
|
-zvýšit spotřebitelskou odpovědnost, uvědomit si sílu marketinku značky -pomoci rozkrýt a na příkladu výroby hraček objasnit vztah lokální a globální, zhodnotit regionální situaci (zánik hračkářského průmyslu v Semilech), objasnit obsah značky „fair trade“ |
||
Důkaz o učení Jaký je důkaz o učení?
Jakými způsoby bude celek vyhodnocen? |
Žaci rozeznají značku hračky a z dostupných materálů zjistí místo,způsob a férovost výroby, vysvětlí koncept "Fair trade komentovaný košík hraček "pod stromeček" |
||
Sebehodnocení průběhu celku
Co se mi podařilo?
Co bych příště udělal/a jinak?
|
Vzbudila jsem u žáků zájem o nedávnou historii ve městě (zánik hračkářského průmyslu ) a trochu nasadila brouka do hlavy, jaké že je pozadí levné pracovní síly v Asii
|
||
vhodněji volila příklady, nejenom Barbie, ale i nějaký "klučičí příklad" hračky |
|||
Zpětná vazba od žáků Jak celek hodnotili žáci? |
radost z vlastních postupů a kreativních dřevěných "hraček", vdechnutí nového života a leckdy i významu již dpadových částí z továrny na dřevěné hračky ne všichni přijali "odhalení" jejich oblíbených značek (Mattel -Barbie...) |
||
Přílohy práce žáků, fotografie z průběhu apod. |
|||
Fáze lekce |
Čas |
Pomůcky |
|
|
10 min. |
lístky se jmény hračkářských firem |
|
|
2x 35 minut , střídání skupin |
1.Pomůcky na dřevěnou dílničku ,lepidlo, pilka, kladívko, hřebíky,odpadový materiál a části z TOFy GOLO:odpadový kartón,pastelky, fixy , nůžky 2. materiály kampaně "Víte, s čím si hrajete?", skládačka loga Fair trade + materiály z Arniky : Desatero bezpečné hračky
|
|
|
10 min |
košík s hračkami "pod stromeček" - (od ručně stvořených, místní výrobky TOFA Semily až po světoznámé firmy, - odhadujeme jejich ekologickou a sociální "stopu" |