ekostopa řezaných květin

Víme, s čím si hrajeme?

02.12.2012 20:12

Popis aktivit - Jaký je průběh učebního celku?

Evokace:

Motivace:

Otázka k vnitřnímu zamyšlení-  které hračky v hračkářství nekoupíte? (resp. existují věci, se kterými jste si hráli a nebyly z obchodu? Sdílení vzpomínek a názorů ve dvojicích...

Hádanka s cedulkami : (Co je spojuje  -- názvy hračkářských firem, mezi nimi i zaniklá TOFA). Tušíte, jak a kde se hračky těchto firem vyrábějí? Diskuze

 

Uvědomění si významu informací:

Rozdělení do skupin

1.skupina – aktivity venku –praktická rukodělná dílnička  :žáci se rozdělí ještě do skupin po 2-3, část se pustí do práce s odpadem s továrny TOFA (dřevěné hračky) + další

z odpadového kartonu si žáci stvoří vlastní kreativní hračku GOLO - Malá stavebnice velké fantazie. Tato stavebnice je velmi kreativní a bezesporu svými možnostmi uchvátí malé i velké

2.skupina - pracuje s   se základním letákem kampaně +  materiály  + pedagogog dostane inspiraci k dalším aktivitám

 

Obě skupiny se prostřídají

 

Reflexe:ukázka výrobků obou skupin + společně komentovaný obsah vánočního "košíku" hraček - kolik radosti a starostí přinesly? -včetně obalu, dopravy, výroby, sociální stopy)

 

Název učebního celku

Víme, s čím si hrajeme?

Cílová skupina

ročník, počet účast.

5.-9.třída

Očekávaný výstup PT EV

 

-pochopení souvislostí mezi lokálními a globálními problémy a vlastní odpovědností ve vztazích k prostředí

-vědomí sounáležitosti s místem a regionem a pocit

zodpovědnosti za něj

-znalosti a dovednosti k uvědomělému spotřebitelskému chování

Cíle učebního celku

Jaké jsou cíle

učebního celku?

 

 

-zvýšit spotřebitelskou odpovědnost, uvědomit si sílu marketinku značky

-pomoci rozkrýt a  na příkladu výroby hraček objasnit vztah lokální a globální, zhodnotit regionální situaci (zánik hračkářského průmyslu v Semilech), objasnit obsah značky „fair trade“

Důkaz o učení

Jaký je důkaz o učení?

 

Jakými způsoby bude celek vyhodnocen?

Žaci rozeznají značku hračky a z dostupných materálů zjistí místo,způsob  a férovost výroby, vysvětlí koncept "Fair trade

komentovaný košík hraček "pod stromeček"

Sebehodnocení průběhu celku

 

Co se mi podařilo?

 

Co bych příště udělal/a jinak?

 

Vzbudila jsem u žáků zájem o nedávnou historii ve městě (zánik hračkářského průmyslu )

a trochu nasadila brouka do hlavy, jaké že je pozadí levné pracovní síly v Asii

 

vhodněji volila příklady, nejenom Barbie, ale i nějaký "klučičí příklad" hračky

Zpětná vazba od žáků

Jak celek hodnotili žáci?

radost z vlastních postupů a kreativních dřevěných "hraček", vdechnutí nového života a leckdy i významu již dpadových částí z továrny na dřevěné hračky

ne všichni přijali "odhalení" jejich oblíbených značek (Mattel -Barbie...)

Přílohy

práce žáků, fotografie z průběhu apod.

foto I

foto II

Fáze lekce

Čas

Pomůcky

  1. Evokace

 

 10 min.

lístky se jmény hračkářských firem

  1. Uvědomění si významu informací

2x 35  minut , střídání skupin

1.Pomůcky na dřevěnou dílničku ,lepidlo, pilka, kladívko, hřebíky,odpadový materiál a části z TOFy

GOLO:odpadový kartón,pastelky, fixy , nůžky

2. materiály kampaně  "Víte, s čím si hrajete?",

skládačka  loga Fair trade

+ materiály z Arniky : Desatero bezpečné hračky

 

  1. Reflexe

10 min

košík s hračkami "pod stromeček" - (od ručně stvořených, místní výrobky TOFA Semily až  po světoznámé firmy, - odhadujeme jejich  ekologickou a sociální  "stopu"

 

Vyhledávání

Kontakt

PaedDr. Lenka Hřibová 776 077 186